Ameland dag 1 en 2

Drie weken terug zijn wij op zaterdag met de boot van 9.30 uur vanuit Holwerd naar Ameland gevaren, om een weekend lekker uit te waaien op Ameland. Uitwaaien werd het letterlijk, want het waaide pittig. Maar gelukkig hadden we op de boot weinig last van de wind.

Na ingecheckt te zijn in ons hotel in Nes en de wandelschoenen aangetrokken te hebben, zijn we richting zee gegaan. Op het strand stond ook een pittig windje, maar je werd gelukkig niet gezandstraald. Over het strand zijn we met de wind in ons rug, naar Buren gelopen om bij ’t Strandhuys van een lekkere lunch te genieten. Daar waren we inmiddels wel aan toe.

Vanuit Buren zijn we terug gelopen naar Nes. Helaas een klein buitje onderweg, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben. In Nes genoten van de leuke oude huisjes, waar op veel huizen met jaartalankers op de gevels vermeld staat hoe oud ze zijn.
Maar ook genoten van een heerlijke fles wijn op het terras bij grandcafé Van Heeckeren. Omdat de wijn daar zo goed smaakte zijn we ’s avonds bij Rixt gaan eten, daar hadden ze dezelfde wijn 🙂

Zondag zijn we na een matig ontbijt (eigenlijk gewoon slecht, niet wat wij van een hotel of B&B gewend zijn) op onze fietsen gestapt. Door de duinen zijn we naar de Vuurtoren in Hollom gefietst. Na ruim 11 kilometer fietsen, konden we ook nog wel 236 trappen omhoog klimmen, waar we op de 15e verdieping getrakteerd werden op een mooi uitzicht over een groot gedeelte van Ameland.

Uitgerust hebben we bij beachclub The Sunset, dit hoort ook bij Van Heeckeren, maar het was nog iets te vroeg voor wijn ;-). De thee, warme choco en de taartjes smaakte ook heerlijk!

Na nog even lekker een stukje over het strand te hebben geslenterd, zijn we de fiets gesprongen en via Hollum naar Ballum gefietst. Hollum en Ballum zijn ook weer van die leuk dorpjes met oude huisjes. Hollum was een beetje uitgestorven op deze zondagmiddag. In Ballum zijn we het eerste de beste terras opgedoken, omdat het begon te regenen. Het was ook tijd om te lunchen, dus dat kwam goed uit. Volgens mij was  Hotel Nobel ook het enige terras in het dorp? Van Ballum hebben we niet zo heel veel gezien, omdat we voor de volgende bui, wat een hele flinke zou worden terug in Nes wilde zijn. Na de lunch daarom snel terug naar ons hotel, zo’n 20 minuutjes fietsen.

Voor de zondag was al slecht weer voorspeld, maar wij hebben het droog gehouden en ons tussen de buien door verplaatst.
’s avonds hebben we heerlijk gegeten bij Nescafé. Jammer dat we de enige waren, de twee stelletjes die er al zaten waren al klaar met eten toen wij hadden besteld. Het personeel snapte ook niet wat ze meemaakten, zo rustig was het nog niet geweest. En nee, het lag niet aan ons, in heel Nes was het die dag en avond erg rustig.

Meer foto’s van dat heerlijke eiland staan op Flickr

Deze foto is gemaakt door JDW studios en met toestemming geplaatst.